Wednesday, October 12, 2011

Itämaan tietäjät


Otsikko: Itämaan tietäjät
Viestejä yhteensä: 46
Keskustelu aloitettu: 16.12.2007 15:17
Viimeisin viesti: 20.12.2007 06:57

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.12.2007 15:17
aloitan uuden palstan, kun tuosta jouluevankeliumista moudostui tuollainen esirukous parhaasta joululahjasta esikoislestadiolaiselle seuraväelle joulujuhlissa Jellivaarassa ja muualla: Jumalan Sanan elävää läsnäoloa sekä saarnoissa että juhlajoukossa!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.12.2007 15:43
tähti se kulukeepi itäiseltä maalta
itäiseltä maalta ja se
sanomaton kirkkaus se ulos loisti
ja se tähti oli Jumalalta ulos lähetetty,
ulos lähetetty ja he riensivät uhraamaan
kultaa pyhää savua ja mirhamia
ja he riensivät uhraamaan
kultaa pyhää savua ja mirhamia
ja mirhamia

Tiernapojat
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.12.2007 15:47
Kaspar, Melkhior ja Balthasar

kolme itämaan tietäjää, kuningasta, yksi ratsulla, yksi kamelilla yksi elefantilla, tuovat kaikki maailman kansat piltin pienoisen luokse.

kolme sillä yksi tuo kultaa
toinen tuo suitsuketta
kolmas tuo mirhaa

kuninkaita, kuinkas muuten, 700-luvulta peräisin olevan kertomuksen mukaan, joka tunnetaan kautta kristillisen maailman.

vanhastaan ajateltiin, että nämä magoi ovat Persiasta ja Bysantin taiteessa he ovat perisalaisissa puvuissa.

Tällainen kuva pelasti Bethlehemin syntymäkirkon vuoden 612 hurjassa persialaisten hyökkäyksessä. kaiken tuhoavat sotilaat tunnistivat omansa!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:32
Matteuksen evankeliumissa tietäjät tulevat kertomuksen näyttämölle täysin yllättäen:

1 Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä.

2 He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme."

3 Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem.

4 Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat* ja tiedusteli heiltä, missä messiaan* oli määrä syntyä.

5 "Juudean* Betlehemissä", he vastasivat, "sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa:

6 -- Sinä, Juudan* Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:33
7 Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät luokseen ja otti heiltä juurta jaksain selville, milloin tähti oli tullut näkyviin.

8 Sitten hän lähetti heidät Betlehemiin. "Menkää sinne", hän sanoi, "ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä."

9 Kuninkaan sanat kuultuaan tietäjät lähtivät matkaan, ja tähti, jonka he olivat nähneet nousevan taivaalle, kulki heidän edellään. Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen.

10 Miehet näkivät tähden, ja heidät valtasi suuri ilo.

11 He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian.

Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta, avasivat arkkunsa ja antoivat hänelle kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.
MikkoL: Matteus 2:1-11 KR 1992
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:35
Biblia 1776

9. Kuin he olivat kuninkaan kuulleet, menivät he matkaansa, ja katso, tähti, jonka he olivat nähneet idässä, kävi heidän edellänsä, niinkauvan kuin hän edellä käyden seisahti sen paikan päälle, jossa lapsi oli.

10. Kuin he tähden näkivät, ihastuivat he sangen suurella ilolla,

11. Ja menivät huoneeseen, löysivät lapsen äitinsä Marian kanssa, maahan lankesivat ja rukoilivat häntä, ja avasivat tavaransa, ja lahjoittivat hänelle kultaa ja pyhää savua ja mirhamia.

12. Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palajamasta; ja he menivät toista tietä omalle maallensa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:37
Agricola 1548

9 Cosca he olit kuningan cwlluet menit he matcans. Ja catzos/ Tächti/ ionga he olit nähnyuet Idhes/ kieui heiden edhelens/ nincauuan quin edheskieudhen seisatti sen paican päle/ iossa Lapsi oli.

10 Cosca he nyt tächden neit/ ihastuit he sangen swrella ilolla.

11 Ja sisellemenit hoonesen/ leusit Lapsen/ sen eitens Marian cansa/ ia mahanlangesit/ ia cumarsit hende. Ja awasit tauarans/ Lahijoit henelle Culda/ Pyhäsaw/ ia Mirrham.

12 Ja Jumala käski heite wnesa/ ettei heiden pitenyt Herodesen tyge palaiaman. Ja menit toista tiete omalle maallens.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:42
Matteus kertoo sitten, miten Maria, Joosef pakenevat Jeesus-lasta suojatakseen Egyptiin.

Herodeksen sotilaat surmaavat viattomia lapsia, kaikki alle kaksi vuotiaat pojat ja Raakel itkee lapsiaan, kun heitä ei enään ole.

Tästä voimme päätellä, että Jeesus on syntynyt pari vuotta aikaisemmin, joten tarkkaan ottaen itämaan tietäjät eivät tulleet samaan seimeen ja samaan aikaan kuin Luukkaan evankeliumin kertomat paimenet.

Tämä jo monta muuta yksityiskohtaa on saanut Uuden testamentin tutkijat miettimään, onko koko kertomuksella itämaan tietäjistä ja tähdestä mitään historiallista arvoa.

Ehkä tämä on vain hurskas legenda, jota jostain syystä ryhdyttiin kertomaan Jeesuksen merkityksen korostamiseksi.

Vai olisiko Matteus ihan itse keksinyt koko tarinan, kauniin joulusadun?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:46
Kun keskustelemme mikä Jeesuksen syntymästä kertovissa teksteissä on totta ja mikä tarua, mielestäni on aivan kohtuullista pyytää, että opettelemme tuntemaan tuota aikaa.

Jostain syystä näin ei aina tehdä, vaan varmoja asioita lausutaan pelkän Uuden testamentin sisäisen vertailun ja oletusten perusteella.

Totta kai jostain Göttingenistä tai Turusta katseon voi näyttää oudolta, että Herodes Suuren hoviin Jerusalemissa tupsahtaisi persialaisia tietäjiä jonkun astronomisesti arvoituksellisen "liikkuvan tähden" ohjaamina.

Miksi kultaa, suitsuketta ja mirhamia, kuin jollekin kuninkaalle?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:50
Mutta asetelma muuttuu täydellisesti, kun tutustumme Jeesuksen syntymäaikana kukoistaneeseen nabatealaiseen kulttuuriin.

Eikä tämä edes ole jokin pieni sivujuttu, että sen laiminlyöminen tutkimuksessa olisi sillä perusteltua.

Nabatealaisten pääkaupunki oli näet tuo upea kallioon hakattu kaupunki, Petra, joka äskettäin luettiin maailman seitsemän ihmeen joukkoon.

Joten katsotaan hieman näitä nabatealaisia, niin käy selväksi, miksi he ovat olennaisen tärkeitä kun puhumme Matteuksen kuvaamista itämaan tietäjistä.

(Jos et ole heistä mitään kuullut, seurakuntasi papit ja saarnaajat ovat joko laiminlyöneet tässä opetustehtäväänsä tai sitten et ole ollut tarkkaavainen kun jutut menevät historiaan!)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.12.2007 05:53
tähti se kulukeepi itäiseltä maalta
itäiseltä maalta ja se
sanomaton kirkkaus se ulos loisti
ja se tähti oli Jumalalta ulos lähetetty,
ulos lähetetty ja he riensivät uhraamaan
kultaa pyhää savua ja mirhamia
ja he riensivät uhraamaan
kultaa pyhää savua ja mirhamia
ja mirhamia

Tiernapojat


kultaa, pyhää savua ja mirhamia

nämä olivat nabatealaisten Välimeren maiden kaupan päätuotteita, jotka rikastuivat "zahav, frankinsense ja myrrh" viennillä Arabian niemimaalta Gazan sataman kautta Roomaan.

Suitsukkeen ja mausteiden myyjinä he olivat tuon ajan öljysheikkejä, nabatealaiset arabit. Vilkuilivat myös tähtiä!

kerron kohta lisää.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:03
tietäjiä itäisiltä mailta

Mattuksen ilmaus on alkutekstin kreikassa

μαγοι απο ανατολων

magoi apo anatoloon

jos oikein ymmärsin nykykreikassa sanottaisiin

magi apo anatolon

viisaita miehiä, tietäjiä alueelta, jota kreikkalaiset käyttivät itäisestä naapuristaan kutsuen sitä Anatoliaksi
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:10
Magoi sanaa tulee kreikkaan persian kielestä

nykyään se on magiaa, taikaa, salatiedettä tarkoittavien sanojen takana tai asiat ovat vain ihmeellisiä, englannin magic! Aku Ankan Maija Magia

koinee kreikassa se on lähempänä tiedemiestä, paljon tietävää, asioille vihkiytynyttä viisasta miestä (ei ilmeisesti koskaan tarkoittanut naista?)

Persian maagit olivat Akhmenidien ajalla 648–330 eKr pappisklaani, kuudes meedialainen heimo (vähän kuten leeviläiset israelilainen pappisheimo)

Persian vanha Ahura Mazda uskonto mageineen elää yhä zarahustralaisuutena (zoroanismi) Iranissa ja Intiassa mutta siihen kuuluu kovien vainojen ym takia nykyään enään vain noin 200.000 ihmistä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:20
Persian magupati papit olivat tähtien erikoistuntijoita, astrologeja.

Sana esiintyy Uudessa testamentissa Apostolien teoissa

Apt 8:9 Simon harjoittaa noituutta, mageuo
Apt 8:11 noitatempuillaan mageia

13 Jopa Simon itse uskoi, ja hänet kastettiin. Hän pysytteli sitten Filippoksen seurassa, ja nähdessään ne suuret ihmeet ja voimateot, joita Filippos teki, hän oli hämmästyksestä suunniltaan.

Apt 13:6 Bar-Jesus, noita, magos ja valeprofeetta
Apt 13:8 Elymas noita, magos

mutta Matteuksessa poikkeuksetta käännetään tietäjä... ei kuulostaisi kivalta joulun aikana kuulla

"tuli noitia itäisiltä mailta"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:31
Itämaan tietäjät toivat kolmenlaisia lahjoja, kultaa, suitsuketta ja mirhaa, joten heitä oli siis kolme

Jesaja profetoi 60:6 (Biblia)

Kamelein paljous on peittävä sinun, nopsat Midianin ja Ephan kamelit; ne kaikki tulevat Sabasta; kultaa ja pyhää savua he tuovat, ja he ilmoittavat Herran kiitoksen.


Psalmi 72:10 kertoo että he ovat kuninkaita:

Kuninkaat meren tyköä ja luodoista pitää lahjoja kantaman: kuninkaat rikkaasta Arabiasta ja Sebasta pitää annot tuoman.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:38
jo varhain kristityt halusivat tietää näistä merkillisistä vaeltajista enemmän, kuin mitä Raamattu kertoo

Esimerkiksi Johannes Khrysostomos (349-407) piti heitä persialaisina tietäjinä ja sellaisina heidät oli kuvattu Bethlehemin syntymäkirkon oven päälle Justinianuksen restauraation jälkeen 500-luvulla.

700-luvulla heidät tunnettin nimillä Kaspar, Melkhior ja Balthasar ja Kulatisen legendan kautta tämä tieto levisi sitten monien Euroopan kanosjen kansanperinteisiin.

suomen perinteissä tiernapojissa korostuvat nimenomaan nuo lahjat, kulta, pyhä savu ja mirha
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 18.12.2007 13:41
on myös huomattu, että tietäjät "heittäytyvät maahan" palvomaan tätä juutalaisten kuningasta. miksi he niin tekisivät, Rooman vallan olevan mitättömän pikkuvaltion kunkkua kumartaisivat?

mitä he tiesivät, mitä Matteus ei lainkaan mainitse, siitä kertomus joulun tähdestä sanoo paljon.

vihjeenä vain että jotkut puhuivat tähdestä, joka olisi ennustanut keisari Augustuksen syntymästä (Ocatvianus)

monen mielestä nuo lahjat sopivat paremmin temppeliin uhriksi jumalille kuin tuomisiksi pikkulapsen kotiin.

minusta nuo lahjat sen sijaan ovat ratkaiseva tuntomerkki, kenestä oli kysymys.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 19:51
Nabatealaiset asuivat suuren syyrialais-arabialaisen autiomaan läntisillä reunalla nykyisen Syyrian ja Jordanian valtioiden alueilla.

Autiomaa laajenee idässä tasaiseksi kuolettavan kuivaksi seuduksi nykyisten Irakin ja Saudi-Arabian länsiosissa.

nabatealaiset arabit hallitsivat tällä seudulla hellenistisistä ajoista alkaen ja aina siihen asti, kun keisari Trajanus valloitti "onnellisen Arabian", Arabia felix, ja alisti heidät Rooman valtaan 100-luvun alussa jKr.

vaikka monissa heidän rakennuksissaan on paljon piirtokirjoituksia ja nimiä, mitään nabatealaista kirjallisuutta ei tunneta eikä sellaisesta ole mainintaa antiikin lähteissäkään.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 19:55
nabatealaiset olivat kekeseliäitä ja lahjakkaita autiomaan asukkaita, jotka pystyivät kulkemaan täysin autioilal seuduilla pitkiä etäisyyksiä ja jotka onnistuivat jopa viljelemään autiomaata taitavan kastelun avulla.

kukaan muu muinainen kansa ei ole siihen pystynyt, ja nyt vasta esimerkiksi Israelin maatalouden tutkijat ovat opiskelleet nabatealaisten menetelmiä ja koettaneet soveltaa niitä uudelleen Negevin autiomaan viljelyyn.

Heidän suuri ja merkittävä keksintönsä oli kamelin satula. Tämän avulla he kykenivät ratsastamaan kameleilla yli tuhannen kilometrin matkan karavaaneissaan, käyttäen tukenaan huolelliseti salattuja kaivettuja kaivojaan.

Kameli pystyy kulkemaan viikon juomatta. Jos haluat loukata jonkun tapaa juoda, sano että "hän juo vettä kuin kameli, joka on ollut viikon autiomaassa"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:03
Kreikkalainen historioitsija Diodorus Siculus (90 eKr - 27 jKr) on ensimmäinen antiikin kirjoittaja, joka mainitsee nabatealaiset.

Hän kertoo, että he kätkivät kauppareittinsä ja kaivonsa huolellisesti ulkopuolisista ja levittivät niistä tahallaan satumasia tarinoita hämätäkseen mahdollisia kilpailjoitaan.

Diodorus arvelee, että autiomaan arabien parissa heitä oli noin 10.000 miehen vahvuinen johtava joukko, jotka viljelivät maata, rakensivat taloja paimentolaisten telttojen sijasta, joivat viiniä.

Mutta erityisesti heidän elämäänsä vaikutti edullinen kaupankäynti, jonka kohteina olivat Arabi Felix alueelta nykyajan Jemenistä tuodut suitsukkeet, frankinsense ja myrrha.

Sen lisäksi he kauppasivat Kuolleen meren alueelta löytyvää asfalttia (bitumi).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:12
tärkeä kauppareitti kulki etelä-Jordanian tappavien suola-autiomaiden yli, niin että ei tarvinnut kiertää hurjaa lenkkiä "hedelmällisen puolikuun" asutuilla alueilla.

kamelinsatula ja hyvin organsoitu huolto tekivät tämän mahdolliseksi. kukaan muu antiikin kansa ei ole siihen kyennyt.

Tuon autiomaan luonto, Wadi Ram ja Akaba on erittäin hienosti kuvattu laajakankaalle Arabian Lawrence elokuvassa.

Asfaltti meni Egyptiin, jossa sitä saatettiin käyttää muumiointiin ja mahdollisesti muihin erikoistarkoituksiin.

Suitsukkeet ja mausteet menivät Roomaan, joka ei saanut niistä kyllikseen. Temppelien pyhät savut tuoksuivat läpi koko imperiumin, markkinat olivat laajat.

Kaupankäynti oli laajaa ja vienti keskittyi Gazan suureen satamaan, josta roomalaiset ja kreikkalaiset laivat veivät niitä Eurooppaan ja pohjois-Afrikkaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:15
Nabatealaisten pääkaupunki Petra on Raamatun kalliokaupunki, edomilaisten Sela.

Psalmien välisoittoa tarkoittava Sela on sama sana, en tiedä onko niillä mitään yhteyttä.

Edom tarkoittaa punaista, Petran alueiden nuubialainen hiekkakivi on punertavaa.

Samoin Adam (Aatami) tarkoittaa punertavaa, Pyhän maan viljavinta peltomaan tyyppiä. "Maasta otettu" ei siis tarkkaan ollen savenvalajan hienosta savesta.

Nabatealaisten kieli oli vanha aramea, Jeesuksen äidinkieli, ja heidän kirjoituksestaan kehittyi myöhemmin syyrian ja arabian kirjoitus.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:25
Nabatealaiset saivat Damaskon haltuunsa kuningas Aretas III aikana, joka hallitsi 87-62 eKr. Aretas III oli kuningas Obotes I poika.

Herodes Suuri (73 - 4 eKr) oli idumealainen eli edomilainen taustaltaan. Hän tunsi siis nabatealaiset varsin hyvin.

Sana nabatealaiset tulee Josefuksen mukaan Raamatusta, Ishmaelin poika



 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:26
1 Ms 25

12. Mutta nämät ovat Ismaelin Abrahamin pojan sukukunnat, jonka Hagar Egyptiläinen Saaran piika synnytti.

13. Ja nämä ovat Ismaelin poikain nimet, heidän nimeinsä ja sukukuntainsa jälkeen: Ismaelin esikoinen oli Nebaot, Kedar, Abdeel, Mibsam,

14. Misma, Duma, Masa,

15. Hadar, Tema, Jetur, Naphis ja Kedma.

16. Nämät ovat Ismaelin lapset, ja nämät heidän nimensä, heidän kylissänsä ja kaupungeissansa: kaksitoistakymmentä ruhtinasta heidän kansoissansa.

17. Ja tämä on Ismaelin ikä: sata ja seitsemänneljättäkymmentä ajastaikaa: ja hän tuli riutuneeksi, ja kuoli, ja koottiin kansansa tykö.

18. Mutta he asuivat Hevilasta hamaan Surriin asti, joka on Egyptin kohdalla Assyriaan mentäissä. Kaikkein hänen veljeinsä kohdalle lankesi (hänen arpansa).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:27
Biblia
Ismaelin esikoinen oli Nebaot

KR 1992
Ismaelin esikoinen oli Nebajot
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 20:33
169 - 169 Aretas
144 - 110 Malichus I
110 - 100 Erotimus
110 - 96 Aretas
90 - ??? Obodas Advat
140 - ??? Rabbel
82 - 62 Aretas Filohellen
- Obodas
47 - 30 Malichus
30 - 9 Obodas II
9eKr - 40jKr Aretas Filopatris
kuningatar Chuldu, Shaqilath
40 - 70/71 Malichus
kuningatar Shaqilath
70/71 - 106 Rabbel Soter
kunignatar Gamilath

Trajanus valloittaa Nabatean 106 jKr
MikkoL:
Nabatean kuningaslista englantilaisesta wikipediasta, josta muutakin tietoa olen ottanut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 21:59
nabatealaisten kuningas Aretas.

Paavali kertoo tästä itse omalla tavallaan näin:

Mutta koska Jumala tahtoi, joka minun oli eroittanut äitini kohdusta, ja armonsa kautta kutsui,

Että hän Poikansa minun kauttani ilmoittais, ja minä julistaisin hänen evakeliumin kautta pakanain seassa, niin en minä ensinkään lihan ja veren kautta tutkinut,

En myös Jerusalemiin niiden tykö palannut, jotka ennen minua apostolit olivat; vaan menin pois Arabiaan ja palasin jällensä Damaskuun.

Sitte kolmen vuoden perästä tulin minä Jerusalemiin Pietaria oppimaan ja olin hänen kanssansa viisitoistakymmentä päivää.

Mutta en minä muita apostoleita yhtään nähnyt paitsi Jakobia, Herran veljeä.

Gal 1:15-19
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 19.12.2007 22:01
Paavali itse myös näin:

Että minun pitää nyt kerskaaman, niin minä kerskaan heikkoudestani.

Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka olkoon ylistetty ijankaikkisesti! tietää, etten minä valehtele.

Damaskussa Aretaan kuninkaan maanvanhin vartioitsi Damaskun kaupunkia ja tahtoi minun ottaa kiinni.

Ja minä laskettiin maahan muurin akkunasta korissa, ja pääsin niin hänen käsistänsä.

2 Kor 11:30-33
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:06
Itämaan tietäjät kertomuksessa Jerusalemin hovissa mainittu kuningas Herodes on Herodes Suuri (73 - 4 eKr), mahtava rakentaja ja julma hallitsija.

Hänen isänsä Antipater Idumealainen (k 43 eKr) on Herodesten dynastian perustaja.

Herodes Suuren äiti Kypros oli jalosukuinen nabatealainen.

Historioitisja Josefus kertoo, että Antipater ja Kypros saivat neljä poikaa
Fasael,
Herodes,
Joosef,
Feroer

sekä Salome nimisen tyttären.

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:10
Babylonialaisten tuhoisan hyökkäyksen jälkeen, jossa Salomon temppeli tuhottiin Jerusalemissa, etelä-Jordanian edomilaiset olivat levittäytyneet etelä-Israelin alueelle.

(Edomin vastaisia profetioita Jeremiassa)

Hashmonealaisen kuningaskunnan nousun myötä makkabealaisten sotien jälkeen näitä idumealaisia käännytettiin väkisin juutalaisuuteen.

Antipaterin ja Kyproksen toinen poika, Herodes, oli ilmeisesti myös tällainen juutalaisuuteen kääntyneen arabiperheen lapsi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:14
Herodes rakensi Jerikoon johtavan kauniin Wadi Qeltin reunalle Juudan autiomaahan linnan, jolle hän äitinsä kunniaksi nimen Kypros.

Tuo komea rakennelma on ollut usein Johannes Kastajan silmissä kun hän tuossa autiomaassa nuoruuttaan vietti heinäsirkkoja ja hunajaa syöden ja Wadi Qeltin pohjalla virtaavaa raikasta vettä juoden.

Herodes antoi ohjata tuon veden komeaan Jerikon palatsiinsa, jossa oli tietenkin sauna ja uima-altaat.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:16
Vettä tulee mm Pratin purosta ylempää autiomaassa.

Tämä on mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä profeetta Jeremia sai käskyn viedä vyön Pratin purolle ja haudata sen sinne vertauskuvana Jerusalemin asukkaiden turmeltumisesta.

Jeremia on kotoisin Anatotin kylästä joka sijaitsee autiomaan reunalla lähellä Jerusalemia eikä kovin kaukana Pratin lähteestä ja purosta.

Nyt vain on niin, että heprean kielessä Prat on myös Eufrat virran nimi.

Millaisen reissun Jeremia siis teki, läheiseen puron uomaan vai kauas tuhannen kilometrin päähän Mesopotamiaan?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:22
Riippuu Raamatun käännöksestä!

Jeremia 13:4

1648
Ota wyö cuins ostanut ja ymbäri cupeitas sitonut olet/ nouse ja mene Phratijn/ ja kätke se kiwiraunioon.

1776 Biblia
Ota vyö, jonka ostanut ja ympäri kupeitas sitonut olet; nouse ja mene Phratiin ja kätke se kiviraunioon.


1938
"Ota vyö, jonka sinä ostit ja joka on kupeillasi, ja nouse, mene Eufratille ja kätke se siellä kallion koloon."


1992
"Ota mukaasi vyö, jonka olet ostanut ja jota pidät vyötäisilläsi, ja mene Eufratvirralle. Kätke vyö siellä kallionkoloon."
MikkoL:
Pratin lähde ja puro ovat yhä sielllä, Anatotin lähellä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:31
Herodes Suuren oma tausta on siis nabatealaisten parissa ja äidin kotikaupunki Petra oli hänelle varmasti tuttu.

jos Matteuksen kertomuksen itämaan tietäjät olivat itse asiassa jalosukuisia rikkaita suitsukkeiden ja myrrhan kaupalla rikastuneita nabatealaisia, Jerusalemissa nykyisen Jaffa-portin luona sijainneeseen palatsiin heillä olisi ollut helppo pääsy.

sillä totta kai he etsivät tähtien todistuksen mukaan äskettäin syntynyttä juutalaisten kuningasta pääkaupungista ja kuninkaan palatsista, sinne tähti heidät ohjasi.

Jumalan Sana, profeetta Miikan kirja, ohjasi heidä sitten tarkemmin syntymäpaikalle yhdessä tähden avulla.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:34
Matteus 2:3-6

Kuin kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja kaikki Jerusalem hänen kanssansa,

Ja kokosi kaikki ylimmät papit ja kirjanoppineet kansan seassa, ja kyseli heiltä, kussa Kristuksen syntymän piti.

Ja he sanoivat hänelle: Betlehemissä Juudan maalla; sillä niin on prophetan kautta kirjoitettu:

"Ja sinä Betlehem Juudan maassa, et sinä ole suinkaan vähin Juudan pääruhtinasten seassa; sillä sinusta on tuleva se Ruhtinas, jonka minun kansaani Israelia pitää hallitseman".

Miika 5:2
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:38
KR 1938

Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

Oli useita Bethlehemin kaupunkeja, tietääkseni viisi, joku Galileassakin

Bethlehem Efrata on Jaakobin tie, Efratan tie, jonka äärelle Rakel haudattiin.

Jotkut tutkijat arvelevat, että Jeesus ei olisikaan syntynyt Juudean Bethelehemissä vaan Galilean.

No, jos historiallisesta tekstistä luovutaan, sittenhän tilaa on luovalle arvailulle vaikka kuinka ja kunnianhimoinen UTn tutkija voi saada itselleen nimeä maailmalla ja tulla huomatuksi heittelemällä mitä hurjimpia ideoita, joita toiset tutkijat sitten koettavat kumota.

näin kai se tiede usein muutenkin etenee, teesien ja antiteesien ja synteesien kautta!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:40
1 Ms 35

16. Ja he matkustivat BetElistä, ja kuin vielä vähä matkaa oli Ephratiin, niin synnytti Rakel, ja synnyttäminen oli hänelle sangen raskas.

17. Ja koska synnyttäminen oli hänelle raskaimmallansa; sanoi lastenämmä hänelle: älä pelkää, sillä tämä poika on sinulla myös oleva.

18. Mutta hänen henkensä lähteissä, koska hänen piti kuoleman, kutsui hän hänen nimensä BenOni: mutta hänen isänsä kutsui hänen nimensä BenJamin.

19. Niin kuoli Rakel: ja hän haudattiin Ephratiin tien viereen, se on BetLehem.

20. Ja Jakob pani patsaan hänen hautansa päälle: tämä on Rakelin haudan patsas hamaan tähän päivään asti.

Biblia

-- se on täällä yhä, näen sen kotini ikkunasta, Raakelin haudan Efratan tien varrella Bethlehemin lähellä
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:46
Herodeksen palatsi, johon itämaan tietäjät saapuivat, sijaitsi siis nykyisen Jerusalemin Vanhan kaupungin alueella Jaffa portin lähellä ns armenilaisen korttelin alla.

Professori Amiran ja muut ovat mahdollisuuksien mukaan koettaneet tutkia arkeologisissa kaivauksissa, mutta tätä vaikeuttaa palatsin päälle myöhemmin rakennetut asuintalot.

Palatsissa oli juutalaiseen kääntyneellä Herodeksella toki hyvä taju siitä, että kaikki odottivat suurta kuningasta, josta Jesaja on puhunut.

Kuningasta, voideltua, Messaiasta, joka tulisi vapauttamaan vihattujen roomalaisten vallasta.

Näitä Messias ehdokkaita oli esiintynyt jo ja aito juutalaissyntyinen kunkku olisi käännynnäiselle ja hänen pojilleen todellinen uhka.

Mutta ei hän hirmu hyvin juutalaisten pyhiä kirjoituksia tuntenut, piti kutsua asiantuntijat paikalle... missä tämä odotettu Messias kunignas olisi syntyvä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:53
saamme herra Herooteksesta aika synkän henkilökuvan kun katsomme näitä perheasioita.

Tässä Josefuksen kautta tunnetut vaimot ja lapset, sivuvaimoja lienee ollut muitakin.

1. Doris
poika Antipater III surmattiin 4 eKr

2. Mariamne I hashmonealainen prinsessa, jonka Herodes murhautti 29 eKR mustasukkaisuuden puuskassa. syytön.

poika Alexander, teloitettiin isän käskystä 7 eKr

poika Aristobulus, teloitettiin isän käskystä 7 eKr

tytär Salampsio

tytär Kypros
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 05:59
3. Mariamne II ylipappi Simonin tytär

poika Herodes Boethus murhattiin 6 eKr

poika Herodes Filippus I
tämän vaimo on Herodias, jonka kanssa sai tyttären Salome. Rouva ihastui myöhemmin Herodeksen toiseen poikaan Antipakseen johon Johannes Kastaja laittoi haisevan vastalauseen tunnetuin seurauksin.



4. Malthake

poika Herodes Arkelaus
poika Herodes Antipas
tytär Olympias

Malthaken pojat hoitelivat kuninkaan virkaa Jeesuksen ja apostolien aikana.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:01
5. Kleopatra jerusalemilainen

poika Herodes Filippus II
poika Herodes


6. Pallas
poika Fasael (nimi Herodeksen vanhemman veljen mukaan)


7. Faidra
tytär Roxane


8. Elpis
tytär Salome
MikkoL:
keisari Augustus katseli miten Herodes teurasti omia poikiaan ja sanoi "on parempi olla Herodeksen sika kuin poika"

kreikan hyos, sika, jota juutalaiset eivät syö

kreikan hyios, poika, joita omiaan Herodes tapatti monta
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:05
niin että jos menee UTn ajan herootekset vähän sekaisin, ei ihme, pitää olla tarkkana kuin porkkana kuka on kuka ja mikä noista kuudesta herrasta milloinkin on kyseessä.

Herodes Suuren ja Elpiksen tytär Salome ei siis tietenkään ole hänen poikansa Herodes Filippuksen ja tämän vaimon Herodiaksen tytär Salome, joka mainitaan Johannes Kastajan yhteydessä.

comprehende?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:07
no, yksi on ylitse muiden, Herodes Suuri

tämän nabatealaisen prinsessan pojan hoviin Jerusalemissa itämaan tietäjät tupsahtivat suurta kuningasta kyselemään.

oli siinä enkeleillä hommaa suojella Jeesus lasta noin naivien kaverien aiheuttamalta vaaralta, ja huonosti siinä sitten kävi lopulta aika monelle ihmisen lapselle, alle kaksivuotiaalle.

tietäjät tunsivat hyvin tähdet ja niiden merkityksen, mutta ihmistuntemuksessa oli puutteita.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:49
myönnän auliisti, että tämän palstan pohdinnat eivät todista, että Matteuksen kertomus itämaan tietäjistä on historiallisesti tarkka tai edes paikkansapitävä.

kysymys on lopulta laajemmasta kuviosta, uskommeko ja luotammeko, että evankelistat puhuivat minkä todeksi tiesivtä vai ajattelemmekko, että Matteus keksi kaikenlaisia tarinoita korostaakseen Jeesuksen arvoa tai jostain muusta syystä.

toinen ei usko, vaikka joku kuolleista nousisi ylös, kuten Jeesus sanoi.

toinen uskoo helposti, joskus sellaistakin, mikä ei ole totta.

mutta nabatealaiset antavat mielekkään taustan, jota vasten kertomus itämaan tietäjistä saa kaikupohjaa ja kosketusta historian todellisuuteen. näyttämön.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:52
minuun eittämättä vaikuttaa se, että asun Bethlehemin seudulla jota Herodes Suuren palatsi Herodion varjostaa ja ajan päivittäin työhön ohi niiden samojen Herodes Suuren temppelin rakennelmien, joista galilean turistit sanoivat "Mestari, katso mitkä kivet"

minusta nämä evankeliumit puhuvat todellisuudesta, eivätkä ole näppärästi keksittyjä tarinoita, joiden teennäisyyden vasta moderni skeptinen tiedemies on oivaltanut.

elän tämän historiallisen todellisuuden parissa käsin kosketeltavalla tavalla - arkeologian etuja!

tule tänne Jerusalemiin ja Bethlehemiin käymään, niin näet mitä tarkoitan. Herodes Suuri on kiveen laskettu todellisuus, vankkumaton historian fakta, jonka surullisen-kuuluisa persoona hallitsee synkällä tavalla kertomusta itämaan tietäjistä ja Jeesuksen syntymästä.

muistamme sitä viattomien lasten päivänä.

(Hän oli niin vihattu, että antoi kuolinvuoteellaan käskyn vangita 70 juutalaisten vanhinta Jerusalemin stadionille. kun hän kuolee, surmattakoon. "jos eivät minua itke, itkevät kuitenkin" Herodes ajatteli. kun kaveri kuoli, pojat päästettiin kaikessa hiljaisuduessa kotiin)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.12.2007 06:57
ja eikö ole ihmeellistä, miten Raamattu koskettaa näitä ihmiskunnan historian suuria muinaisia kulttuureita, Sumeria, Egyptiä, Babylonia, Irania, Kreikkaa, Roomaa

ja tässä, Vapahtajamme syntymästä kertovassa tekstissä Mattuksen evankeliumissa on kuninkaallinen hipaisu Petraan

äskettäin maailman seitsemään ihmeeseen luettuun hämmästyttävään kalliokaupunkiin, josta Herodeksen äiti oli kotoisin ja jonka liepeiltä mahdollisesti itämaan tietäjät tulivat tuomaan kultaa, pyhää savua ja mirhaa.

minusta evankeliumin tutkijan kannattaa katsoa sitä kansaa, jonka business nuo olivat!

hyvin harva UTn tutkija niin tekee. en henkilökohtaisesti tunne ketään

Lapsi on meille annettu, jonka hartioilla on herraus

No comments:

Post a Comment